top of page

כיצד הפחד משפיע


במישור הפיסי הפחד גורם להעלאת הורמון האדרנלין ומביא לתופעות אופייניות כמו הרחבת האישונים, הגברת קצב פעימות הלב, צמרמורת, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים כל זאת כדי להכין את מערכות הגוף להתמודדות פיזית אפשרית עם האיום הקיומי, או הסכנה.

כיצד אנו מגיבים מול פחד?

תגובה התנהגותית לתחושת הפחד היא:

א. בריחה מאזור הסכנה.

ב. החזרת מלחמה.

ג. קיפאון ושיתוק - כאשר שתי האופציות הקודמות אינן אפשריות.

תפקיד הפחד?

לפחד תפקיד מרכזי בשרידותו של האדם, והוא משמש כאמצעי להרחקתו מהסכנה הנשקפת לחייו, ואף מהווה גורם המונע להיכנס מלכתחילה למצבים מסוכנים. עם זאת פחד יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשייה והפעילות שלו.

ההבדל בין פחד לחרדה?

פחד הוא תגובה מיידית לתופעה מסוכנת, קיימת אצל בני האדם.

ההבדל בין פחד לחרדה - הפחד נובע ממשהו, מגורם כלשהו הנתפס כמסוכן בעיני האדם בעוד שהחרדה שונה מהפחד בכך שהיא כללית ואינה מכוונת כלפי גורם סכנה מוגדר.

לדוגמא: פחד מאדם, ממצב, מבעלי - חיים, ממכונית וכולי..

קיימים סוגי פחדים כרוניים וקיצוניים רבים המוגדרים כלא רצויים וככאלה הפוגעים בתפקודו של האדם ומשבשים את חייו, חלקם ללא קשר אל המציאות.

סוגי הפחד?

סוגי הפחדים רבים ומגוונים כדמיונו של האדם החל מפחד משהיה במים, במקומות סגורים ובחושך וכלה פחד מחרקים, הופעה בפני קהל, נסיעה ברכב, טיסה במטוסים וכולי..

אופן הטיפול בפחד?

הגישות הקוגניטיביות - התנהגותיות הן המוצלחות ביותר לטיפול בפחדים. שיטות הטיפול הן בעיקר הצפה, הקהייה שיטתית של הפחד והתניית נגד.

הטיפול הפסיכודינאמי מתרכז בניתוח הקונפליקטים מהילדות ופתרונם.

פחד /מירי ליזרוביץ

פחד משתק את הלב, את ההיגיון צורב, את השליטה מֳחֲרֵב. תת-מודע משתלט על המודע . משבש את החשיבה, וזה רע! לו נדע ,מעט להירגע, להאמין, לבטוח ,לשאת תפילה, כי יש בנו כוח, ולנו התבונה. ואז השכל ,יגבר על החולשה את הפחד נשליך לפח , נירגע , ורק נשמח!

כאשר האדם מקשיב בצורה נקייה, המוח קשוב בצורה מעמיקה, האוזן מאזינה למה שנאמר מתרחש מצב של נוכחות הכרתית, בינה פעילה, בו בזמן האדם צופה על עצמו; על מחשבותיו

על רגשותיו,

על תחושותיו,

על מה שמתרחש בגופו,

כיצד יוכל האדם לחיות עם עיניים שרואות?

כיצד יוכל האדם לחיות עם אוזניים שלא רק שומעות אלא מקשיבות ומאזינות וקולטות לב ונפש של הזולת.

נוכחות דרך הבינה בחלקיקים בזמן העכשווי מחזירה את האדם לדייק עם לבו ולב הזולת.

מהי מודעות הכרתית?

מודעות הכרתית נרכשת דרך לימוד חשיבה הכרתית

קיימת מציאות אשר חודרת אל החשיבה ומשנה אותה, אינך חייב לעשות דבר. היא מפעילה, היא פועלת, פעולתה עצמאית, אולם המוח חייב לחוש בה, חייב להכיר אותה ללא הרהורים עליה וחיטוטים חשיבתיים.

מצב זה קיים ולכשתגיע לכך, תגלה שכל דבר אפשרי דרכה...

האם לאדם מספיקה רק האינטליגנציה ואולי הוא זקוק גם למודעות הכרתית?

הרי היום כבר ישנם כדורים המכילים חומרים כימיים מסוימים אשר מסוגלים למחוק כל זיכרון שהוא חוויה הגורמת למצוקה, מבלי להשפיע על שאר פרטי הזיכרון. האם נהפך רובוטים מתוכנתים?

או, אולי המודעות ההכרתית כשנזכה להגיע אליה תביאנו אל חמלה ברמה האנושית כלפינו וכלפי יקירנו וכלפי שאר בני האדם.

מאמרים אחרונים
bottom of page